Keputihan Berlebihan, Adakah Normal?

Keputihan merupakan cara alami badan anda untuk membersihkan vagina. Manakala lendir faraj pula berfungsi sebagai pelincir faraj semulajadi untuk melindunginya daripada jangkitan dan kerengsaan. Ramai wanita yang tidak mempunyai kesedaran terhadap kesedaran risiko dan bahaya penyakit keputihan malah menganggap ia sebagai suatu petanda lazim sebelum kitar haid. Setiap wanita perlu mempunyai pengetahuan asas yang mampu membezakan pengeluaran lelehan lendir faraj secara semula jadi dengan penyakit keputihan yang serius yang memerlukan rawatan.

BAGAIMANA MEMBEZAKAN KEPUTIHAN NORMAL DAN BUKAN NORMAL?

Pelepasan faraj normal kebiasaanya berwarna putih jernih dengan tekstur yang sedikit melekit dan elastik, dan tidak berbau pelik, hanyir atau busuk. Jumlah cecair yang keluar boleh berbeza-beza, dari sedikit atau agak banyak. Pelepasan faraj yang normal akan kelihatan kekuningan apabila ia kering dan tidak menyebabkan gatal-gatal faraj. Semua ciri-ciri pelepasan faraj di atas termasuk normal. Sekiranya terdapat gejala lain, seperti sakit pelvis yang melampau dan sakit semasa membuang air kecil atau melakukan hubungan seks, anda perlu berhati-hati. Terutama jika pelepasan berubah warna menjadi kuning kehijuan, buih cecair dan ketulan, atau mengeluarkan bau pedas.

BAHAYA KEPUTIHAN!

Pelepasan faraj yang tidak dirawat akan mengundang kepada pelbagai komplikasi berbahaya. Pelepasan vagina yang lewat dirawat, bukan sahaja berpotensi menyebabkan kemandulan dan kehamilan di luar rahim, tetapi boleh menyebabkan kanser rahim yang boleh menyebabkan kematian. Pelepasan faraj yang tidak dijaga dalam tempoh masa yang panjang adalah lebih sukar untuk dirawat. Ini adalah hasil penambahan sifat rintangan bakteria atau kulat kepada antibiotik atau antikulat. Masalah pelepasan faraj kronik adalah akibat jangkitan yang berlaku di dalam vagina yang dihantar ke rongga rahim (rahim) dan kemudian ke oviduk (tiub fallopian). Jangkitan kronik ini boleh menyebabkan kandungan terkumpul di luar rahim dan pendarahan yang boleh mengakibatkan kematian ibu dan bayi. Jangkitan yang bermula di dalam vagina boleh menyebabkan jangkitan sekunder di mana kuman boleh memasuki saluran darah akibat aktiviti menggaru yang mengakibatkan pembentukan luka. Gejala ini dikenali sebagai kandidiasis invasif yang sangat berbahaya dan memerlukan rawatan yang teliti.